Magyar világzenei kalauz – parasztzene, táncház, folk, jazz, revival, kortárs

Allegro Hungaro

Allegro Hungaro

Detoxipán

2017. március 13. - AllegroHungaro

Fiatalok voltunk, egészségesek. A sűrű éjszakázások, a nonstop mulatságok, a mindennapos borozások azonban még öregedés előtt kikezdték szervezetünket. Aki rövidet vedelt, füvezett, vagy használt olykor keményebb drogokat is, az megrokkant, vagy cukorbeteg lett.  És a cigizés. Régen lehetett minden kávéházban, vonaton, még a repülőgépen is dohányozni. Az alkohol követelte a szivarozást. Egy-egy hosszabb önromboló periódus után én is gyakran átéltem a többnaposság és az elvonás rettenetes kínjait. Olyankor szoktam kérdezgetni magamtól és a szeretteimtől, hogy „Vajon van-e élet a halál előtt?” Sokan leépültek, nyomorékok lettek és többen belehaltak közülünk ebbe a fene nagy szenvedélybe. Molnár Feri, Zsákay Győző, nem egy táncos barátunk, a velünk egykorú rockerekről, színészekről meg ne is beszéljünk.

fortepan_6258.jpg

Persze akik fegyelmezték magukat, azok is képesek voltak jókedvre derülni néha, viszont sose tudtak olyan megrázón és mélyen búsulni, szomorkodni, mint mi. Ehhez a rendkívüli képességen túl kellett a pia is.

Hú, azok a súlyos pismányi menetek Galagonyával! Jó kis bújóhely volt még a Tyúkos dűlő Szentendre fölött a hegyen. Apám vette a nagyapai örökségből, és oda menekültünk a bűnös város fertelmei elől. Régen a ház gyakori vendége volt nyaranta a képzőművész Ferenczi család. Erről a hajdani szolgálójuk mesélt sokat, aki nem messze lakott a mi portánktól.

Egy alkalommal metszettünk, s azt mondta Hokker Kálmán az alsó szomszédunk, hogy „jól van fiúk, nagy kárt nem csináltatok”. A húgomék is ott laktak egy időben, s az iszákos sógorom szerzett egy nagy farkaskutyát, mert a csavargók gyakran fosztogatták a hétvégi házakat abban az időben arrafelé. Erre a kutyára mondta azt Galagonya barátom, hogy hátrányos helyzetű kutya, a gazdája, Laci sógorom miatt. Egyszer mentünk ki több nap mulatozás után Miklóssal. Mindig a szentendrei HÉV megállóba kitelepült parasztoktól vásároltam tojást, zöldséget és gyümölcsöt. Egy alkalommal hirtelen elvesztettem az eszméletemet és elterültem, mint egy zsák. Összetörtem vagy 40 tojást. A parasztasszony még fel sem mérte a kárát, de már sápítozott. Én azonnal felpattantam és mintha nem történt volna semmi, azt mondtam neki, hogy mindet kérem, az egészet fizetem. Nem hittek a bámészkodók a szemüknek. A barátom persze röhögött rajtam, és mondta, hogy elnézést hölgyem, de Ferenc testvér epilepsziás.

Egy másik időben, Feketetón történt, hogy egy gáborcigánytól már a harmadik portékát vásároltam kissé spiccesen, és mindig felfelé alkudtam, a javára. Ekkor mondta rám azt, hogy „maga egy gróf”. Ezt megjegyeztük, s ha valamelyikünk az ital hatására túlzottan nagyvonalú, akkor mondjuk neki: maga egy gróf. 

Több szellemes szöveg is keletkezett az ivászat és hatásai kapcsán. Néhány példát szeretettel megosztok veletek.

Szintén Galagonya. Ha három nap után felhív, így üdvözöl: „Ferencem, Agónia hercegnőjének üdvözletét hozom”.

A népi fejekre meg azt találtam ki, hogy a „a jó zenész és a józanész ritkán találkoznak”.

Az is tetszik az embereknek – bár nehezen esik le nekik a tantusz –, hogy a Gulácsy képzelete által teremtett Nakonxipán mintájára, absztinencia idején arra a kérdésükre hogy „hol vagy most?”, rendszerint ezt válaszolom: Detoxipánban.

Dávid barátom néha kérdi, ha közös dolgunk esik valahol, hogy „utána beiktatunk egy családbarát fröccsözést?” Én így éleztem meg a választ: Persze, de akár a temetésem után is beiktathatunk majd egyet.

Végrendeletemben kérem majd, hogy a sírfeliratom mindössze ennyi legyen: „Béke boraira”

Kiss Ferenc

Fotó: Fortepan archívum

A bejegyzés trackback címe:

https://allegrohungaro.blog.hu/api/trackback/id/tr2212889432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása