Magyar világzenei kalauz – parasztzene, táncház, folk, jazz, revival, kortárs

Allegro Hungaro

Allegro Hungaro

Bezárva az időtlenségbe

2017. július 29. - AllegroHungaro

Biztosan sokak számára ismert a Héttorony kálváriája, az 1992-es sevillai világkiállítás Makovecz Imre által megálmodott és kivitelezett magyar pavilonjának története. Legalább egyszer az életemben én is szerettem volna látni a Héttorony Templomát, Makovecz soha meg nem valósult Sagrada Familia proto-tanulmányát. Történt 2015 nyarán, hogy házassági évfordulónk alkalmával feleségemmel Andalúziába utaztunk. A keresztény-mór-szefárd zsidó hármas kultúra fennmaradt emlékeit céloztuk meg: Cordoba, Granada, Sevilla, Cadiz, Jerez, Ronda. Fontos helyre soroltuk a Héttorony építményét is. Vajon áll-e még? Hittem is, nem is, bár abban biztos voltam, hogy esetleges megsemmisülése mégiscsak hírértéknek számítana ebben az egyre zagyvább és kíméletlen média-világban is. Közben, némi megnyugvással értesültem arról, hogy az andalúz tartomány örökségi listájára került az épület és le nem bontható. Bár közben azt is megtudtam, hogy egy évtizede nem történt semmi az épülettel. Betakarja az érdektelenség, az “egyszer már lezajlott, lépjünk már túl rajta, elavult, haladjunk az újabb fele”, a jelenkori gondolkodást jellemző “update” szemlélet miatt.

Elzarándokoltunk hát a külvárosba, de számos kísérlet és megannyi jó szándékúnak vélt útbaigazítás ellenére sem jutottunk célba. Egyszerűen nem találtuk a pavilont. Végül feladtam, feladtuk. Taxit fogtunk, hogy visszatérjünk a belvárosba. Letörten bámultam ki az ablakon, ugyanakkor hitetlenkedve, hogy egy ilyen épület, annak egykoron magasztos tornyaival, ha még állnak, nem törpülhetnek bele a panelrengetegbe, ami a városrészre jellemző volt.

Egyszer csak megtörtént a csoda! Előbb a kereszt, majd az egyik csúcs, végül a buzogány kontúrja tűnt elő egy lakóházak közti résen és akkor megállítottam a taxist. Itt van! Hihetetlen érzés volt! Mentünk a betájolt irányba, és szép lassan elénk tárult az egész építmény a maga valóságában. Pont ilyennek képzeltem? Igen! Annyi képet láttam róla, de talán nem ilyen, a méretéhez képest monumentálisnak tűnőket a fotókon vagy a képernyőn. Nem is a dimenzióival, inkább a szakralitásával hódít, a jelentéstartalmával, a küldetésével, a hírt hozóságával. A “jelt tevésével”, amivel egy nemzet szeretne megmutatkozni a világnak az évezredekben kikristályosodott műveltségével, azzal, amit hozzátett az egyetemességhez. Számomra ezt sugározta az épület, szinte azonnal.

Aztán jött a “körbejárás”, az alaposabb szemlélődés.  Az annyira elkeserítő volt, hogy szinte lerombolt minden addigi illúziómat. Mint a Titanic szondás felvétele az Atlanti óceán fenekén a felfedezésekor. Az egykor “magnificent” alkotás, romjaiban, méltatlanul, az enyészet lebegő függőágyán. Hát, ezt így jobb nem látni! Ismerve a pavilon-templom a kiállítás bezárása óta eltelt történetét, ahhoz képest is tudta a látvány fokozni a szomorúságomat. Jogilag le nem dönthető, de az enyészet dolgozik rendületlenül, esnek szét a faszerkezetek, törnek be az ablakok, állott vizelet és kóborkutya szag mindenütt, lelombozó és méltatlan. Méltatlan egy olyan építményhez, ami minden bizonnyal arra teremtődött, hogy egy jelentős alkotó hitvallását vigye a világba egy olyan nemzetről, aminek magasztosságában és értelmében váltig hitt.

Hogy mi lesz a Templommal, a Héttorony-Sagradával, nem tudhatjuk. Egy biztos, egy nemzedéket elindító, nagy álmokat szövő időutazó örök szellemisége van oda bezárva, az időtlenségbe. 

Egy málladozó gerendáról leesett kis fadarabot mentettem meg onnan, ami örök ereklye lesz a szobám és emlékezetem falán.

Henics Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://allegrohungaro.blog.hu/api/trackback/id/tr1812899136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása