Magyar világzenei kalauz – parasztzene, táncház, folk, jazz, revival, kortárs

Allegro Hungaro

Allegro Hungaro

Súlyozott pszichológia

2017. augusztus 17. - AllegroHungaro

bfb1b468e38ad4a74bb9b96c06119fde.JPG

Az emlékezetes nagy utunkon Zsákayval Gyimesben is jártunk, és néhány órát beszélgettünk, muzsikáltunk Halmágyinál. Szépeket játszott az öreg, meg volt elégedve a felvételekkel is, amiket MK-25-ös kazettás magnóval készítettem. Megpillantottam a falán egy Steiner hegedűt. Nem használta, második tartalékként egyszerűen csak ott lógott. Nagyon érdekelte a kis magnóm, hát elcseréltem vele a hegedűre. Tiszta lelkiismerettel, mert inkább ő akarta, hogy legyen már végre egy magnója, hogyha eszibe jut valami ritkán játszott melódia, akkor fel tudja rögtön venni. Na, és akkor történt késő este a határon, hogy már vártak, mert jött nekik a drót Szentgyörgyről, hogy preparált az ilyen rendszámú, meg olyan típusú gépkocsi. Ezt úgy kell elképzelni, hogy valóban az ülés mögött, a kerék alatt és mindenütt, ahol csak láthatatlan üres tér lehet egy kocsiban, ott valamilyen moldvai vagy gyimesi csángó viseletdarab volt tudományosan elhelyezve. Az egyik gyönyörű katrincában pedig felszíjazva a hátsó ülés alá a Steiner. A pakoláskor, Igyártó Béla bácsi portáján láttam, hogy valakik leselkednek a kerítésen át, de nem vettem komolyan. Ekkor szedették miszlikre Győző Zsiguliját, s kipakoltatták velünk egy padra az összes népművészeti holmit. Közölték, hogy itt minden egyes darab román nemzeti kincsnek számít, és két választásunk van. Az egyik, hogy megbírságolnak és eljárást indítanak csempészés bűntettéért, a másik, hogy nem megyünk tovább, hanem visszavisszünk mindent oda, ahonnan hoztuk. Már késő este volt, hulla fáradtak voltunk, de jól döntöttünk. Mondtam, itt lakik Váradon egy ismerősöm, nála hagyjuk a kincseket és perdülünk-fordulunk, mert holnap előadásunk lesz Budapesten. Rendben, de meg ne próbáljanak másik határon átjutni, mert leadják mindegyiken a rendszámunkat. Adjuk le a cuccot és várnak minket ugyanitt egy óra múlva Hát így. Visszafordultunk. Közben azon töprengtem, hogy ha már ennyit vesződtünk Kalugerpatakán és Gyimesben ezeknek a szép holmiknak a begyűjtésén, csak nem hagyom itt ezeknek Romániában. Lerakhattunk volna tényleg mindent Horváth Karcsi szüleinél, de ki tudja mikor jövünk legközelebb, meg egyébként is későre jár az idő. Megkértem Győzőt, hogy vigyen el a váradi pályaudvarra, s ott egy kicsit átrendezzük a kocsit. Éjszaka is van vonat hazafelé. Én felszállok rá, elviszem a sporttáskákban a viseletek zömét. A vonaton hátha nincs olyan szigorú ellenőrzés. És persze az egyik üveg áfonyapálinka is kell. Így is tettünk, átpakoltunk a nemzeti kincseket a táskákba, a saját holminkat meg nagyobb reklámszatyrokba, és betettük az autó csomagtartójába. Néhány népi kerámiát meg egy-két vásznat elszórtunk a kocsi hátsó ülésén, de a hátába nem tettünk semmit. A hegedűt meg ugyanoda felszíjaztuk, ahol eddig volt. Aztán Isten velünk, én felszálltam a vonatra, Győző meg visszaindult a határra, és abban maradtunk, hogy bevárjuk egymást Szolnokon

A vonaton elbóbiskoltam a fáradtság és a pálinka miatt. Az ellenőrzés során csak az útlevelem érdekelte a hatóságot. A táskákat meg se nézték. Látták, hogy egy lezüllött, semmirekellő csóró alak vagyok, nem műkincs csempész. Szolnokon ébredtem fel, és hamar megtaláltam Győző kocsiját az állomás előtti parkolóban. A barátom a kormányra borulva aludt. Megkávéztunk és közben elmesélte, hogy mikor visszaért a határra, ugyanaz a vámos fogadta. A barátja? – kérdezte. Ottmaradt a cuccal Váradon, mert berúgott bánatában. A fickó előre döntötte a hátsó ülést, ott semmi. Az alját már nem nézte meg. Biztos volt benne, hogy nem lehetünk annyira pofátlanok és merészek, hogy ugyanott rejtjük el a hegedűt, ahol első alkalommal volt. Rendben, mehet! És meg ne lássam itt még egyszer magukat!

Diadalittasan, mámorosan értünk haza. Az egész nem más, mint színtiszta, súlyozott pszichológia – összegeztem röviden a győzelem okait.

Kiss Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://allegrohungaro.blog.hu/api/trackback/id/tr1912945653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása