Magyar világzenei kalauz – parasztzene, táncház, folk, jazz, revival, kortárs

Allegro Hungaro

Allegro Hungaro

„Mi kést hordunk a próbákra”

2017. április 27. - AllegroHungaro

photo_vizonto_braine_3.jpg

Nahát, az életekre szóló találkozás kapcsán el kell azt mondjam, hogy másképp is alakulhatott volna minden. Apám tanítványa, Kósa Feri néprajzos – tőle kaptam meg kölcsön egyébként a Pátria néprajzi hanglemezsorozat Lajta féle széki gyűjtését még 1972-ben – egyszer csak küldött nekem egy levelezőlapot. Abban az állt, hogy sógora, a röpülj pávás Halmos Béla és Sebő Feri együttest alakítanak, legyek ott a Vizivárosi Pinceklubban ekkor és akkor, a Kaláka törzshelyén.  Szeretnének velem beszélni, mert hallották, hogy népzenét hegedülök és citerázom, furulyázom is. Hát, nem mentem el. Éppen tavaszi szünet idejére esett, debreceni nagyanyám még élt, inkább őt választottam. Minden nagyszünetet nála töltöttem. Ott voltak gyermekkori jó pajtásaim is és nagyon szerettem pesti fiúként is velük múlatni az időt. Szerencse, vagy szerencsétlenség, nem tudom, de a Sebő együttesből így kimaradtam. Fájt a szívem, mert Bélával már előtte találkoztam egy vendégségben és nagyon jó benyomást tett rám. A Húzzad cigány, ne húzz kettőt kezdetű dalt énekelte és muzsikálta akkor ott az egybegyűlteknek, és lehidaltam, milyen jól csinálja! Meg a Szennyes ingem, szennyes gatyám-at. Hú, ezeket nekem is meg kéne tanulnom! De hát nem volt banda!

Ezért is mentem el egy ismerősünk ajánlására a Vízöntőhöz, akik épp akkor akartak felhagyni a latin-amerikai Törd a kerítést pol-folk rögeszméjükkel, amit én nem nagyon csíptem. Viszont a Ki mit tud?-ból ismertem őket, és nagyon tetszett, amit játszottak még Orfeó néven. Egy betyárballadát dolgoztak fel kitűnően a döntőben, de hát felsőbb utasításra politikai dal kategóriában Boros Lajosnak kellett nyernie a Gerinctelenek indulója című, örökbecsű csasztuskájával: „Hogyha fú a szembe szél, okos ember nem beszél…”. Majd megütött a guta. Na, hát ezek a feketegúnyás lázadó gyerekek nem voltak piskóták! Úgy kerültem közéjük, mint Pilátus a krédóba. Azzal a különbséggel, hogy én tényleg közéjük kerültem. Az anarchista, moszkovita és liberális ideológiák szorításából ők is szerettek volna kiszabadulni, hát jól jöttem nekik, mint narodnyik. És működött a dolog! Panyigával és Lantossal a mai napig jó barátok vagyunk.

Iván azzal kezdte, hogy, hogy „mi kést hordunk a próbákra”. „Viszont késés az nincs. Ha elkésel, seggberúgás jár érte”. Ezt nem sokkal később meg is tapasztalhattam. Egy hét után épp Csepelre kellett mennünk egy fontos Bihari fellépésre, ahol először kellett közönség előtt játszania ennek a formációnak. A Boráros téri HÉV-nél találkoztunk és én késtem tíz percet. Annyi seggberúgás járt érte, ahány percet késtem. Nem kíméltek. Seggberúgás és berúgás – ez volt az első komoly élmény. Panyiga ugyanis szeretett italozni. Vele iszogattunk első időkben sokat. Aztán kiderült, hogy Iván sem veti meg a minőségi alkoholt. Foltin Jolán Mondókájához a zenét egy éjszaka alatt két üveg whisky mellett találtuk ki vele. Reggelre kész volt a hangszerelés, de még le kellett volna írni olvashatóan. Ezt akkor el kellet halasztanunk.

Hát aztán az öntudat, vagy a féktelen szabadságvágy (?) nem egyszer fajult ordítozássá. Dabasi Péter egyszer dühében öt méterről teljes erővel meglendítette a legendás, fatörzsből saját kézzel kivájt afrikai dobját, és elkaszálta vele Panyigát a táncteremben. Majdnem orvost kellett hívni. A másik nagy üvöltözés Iván és Péter között akkor zajlott, amikor saját pénzen sokác ingeket vettünk fellépő ancúgnak a pécsi vásárban. Lantos anyukája alakította ránk, és mentünk próbálni. Péter egyszer csak bekattant ezen a népiesch micsodán. Üvöltött, hogy márpedig ő ilyet életében soha fel nem vesz, mi ez a szar, tiszta giccs az egész, ki meg végképp nem fizeti, mert hány tőle. Botrány volt, de aztán mégis felvette, mert különben a Bihari jelmeztárból kellett volna beöltöznie az előadásokra. Az meg még inkább utálta.

Kiss Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://allegrohungaro.blog.hu/api/trackback/id/tr9012789956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása